Tworzenie fotografii LRGB z kolorowych kamer

Kolorowe matryce posiadają piksele niebieskie, zielone i czerwone. Na podczerwień czułe są piksele czerwone, a na ultrafiolet niebieskie. Z takimi matrycami można stosować filtry podczerwone, ultrafioletowe czy także wąskopasmowe, np. H-alpha. Rozdzielczość będzie niższa niż w przypadku zdjęcia z kamerki monochromatycznej, lecz mimo wszystko - da się to zrobić.

Przedstawię teraz prosty przypadek - stworzenie fotografii Ir-RGB Jowisza z dwóch zdjęć - w kolorze (Ir/UV cut) i w podczerwieni (Baader Ir-pass). Po obrobieniu zdjęcia kolorowego i podczerwonego (zdjęcie w podczerwieni obrabiamy tak samo, jakby było kolorowe) możemy rozbić kanały fotografii na oddzielne pliki i połączyć je w kombinacji LRGB w wybranym programie do obróbki astrofotografii.

Poniżej mam fotografię Jowisza w kolorze (Ir-UV cut) i w podczerwieni (choć błędnie niezdebayerowana).
dbk-color-raw
dbk-ir-raw
Otwieramy w GIMPie kolorową fotografię i wybieramy z menu: "Kolory -> Składowe -> Rozłożenie". To spowoduje wygenerowanie trzech warstw w nowym oknie dla każdego z kolorów. Następnie na karcie warstw zaznaczamy każdą po kolei (ikona oka na jednej konkretnej warstwie) i zapisujemy plik (zapisz widoczne warstwy) z danym kolorem, np:
dbk-tut1
dbk-tut2
W przypadku "kolorowej" podczerwonej fotografii zapisujemy czerwone piksele (reszta to tylko szum). Mając rozbite monochromatyczne fotografie poszczególnych kanałów możemy np. w AstraImage, czy WinJUPOS nałożyć je w dowolnej kombinacji. Poniżej kombinacje uzyskane z WinJUPOSa (z niewielką korekcją poziomów i gammy).
RGB:
dbk-jupos-rgb
R-RGB:
dbk-jupos-r-rgb
Ir-RGB:
dbk-jupos-ir-rgb
RkBlog

Astrofotografia planetarna, 27 December 2010

Comment article
Comment article RkBlog main page Search RSS Contact